Friday 13 June 2014

Petua Rumahtangga: Pandai Masak VS Pandai Bersolek.

Assalamualikum,

Dewasa ini banyak sungguh kedengaran kes penceraian berlaku terutama sekali golongan retis la kan...Ada yang kawen tak sampai setahun sudah terputus di tengah jalan..Puncanya tidaklah saya jelas maklum..Banyak sebab musababnya..Hanya mereka dan keluarga mereka saja tahu perkara yang sebenarnya..

So entri kali nie pun berkenaan dengan hal rumah tangga juga..Pandai masak VS Pandai bersolek mana yang lebih penting? Kenapa saya pilih dua kemahiran ini? Sebab rasanya kedua-dua kemahiran masak dan bersolek merupakan kemahiran wajib yang disukai golongan suami..Betul tak suami-suami sekalian?

OK..biasalah di zaman moden yang serba maju nie, kemahiran memasak selalu dikemudiankan oleh golongan elite (Sorry kalau salah tanggapan saya nie), manakala kemahiran bersolek dan berhias selalu diutamakan..Berlainan pula pada golongan sederhana dan biasa-biasa macam saya ni..kemahiran memasak diberi  keutamaan berbanding kemahiran bersolek...

Namun dalam melayari sebuah kehidupan rumah tangga, kemahiran manakah yang paling utama? Hihihihii...
Ada pepatah mengatakan, tawan hati suami melalui perutnya..maksudnya, masak kena sedap..kena tahu masak dan rajin masak..Ada juga pepatah cakap biar suami cium dan nampak yang elok saja..maksudnya isteri perlu selalu berhias..So marilah kita berdebat..hahahaha...

Pada pendapat makngah kedua-dua kemahiran ni ada kepentingannya..Sebagai seorang isteri wajib tawan hati melalui masakan dan tawan nafsu melalui pandangannya..Tetapi kemahiran mana yang lebih penting? JAwapan makngah adalah melalui masakan..

So, wanita elite di luar sana perlu tahu perlu belajar memasak..Kenapa? Why? I can hire a good chef to cook for my husband..I have beautiful finger, smooth skin, i will not ruin them by do cook..
Owwwhhhh  my..dear...that is ridiculous...Why i said you have to cook?

1. Beauty will not lasting forever..but the taste of sweet will remain the same..So if you can cook good, the husband will remember it where ever he go.

2. Dapat melahirkan anak yang mendengar kata ibu bapa..Why? Sebab semasa memasak ibu-ibu dapat memanjatkan doa yang baik-baik ke dalam masakan..Kalau ibu yang masak dah tentu masakan dari hati..

3. Tak perlu makan diluar..Orang lelaki ni bila nak makan, kalau boleh nak oder saja.."Ayang sediakan makan" "Ayang cedukkan nasi"..Susahlah nakdapat lelaki yang cakap" Ayang cepat bersiap i nak bawak you makan di restoren ......" dan lagi susah nak dapat suami yang cakap" Abg nak masak hari ni, ayang nak makan apa? gulai tempoyak? ayam goreng rempah? sambal belacan? chicken chop?" Verangan la kan..kalau ada pun boleh bilang dengan jari..

4. Ramai lelaki yang dah boleh masak, tak rasa tercabar kerrr???

5. Memasak boleh tambat hati mertua..Tak malu ker jengah rumah mak mertua just nak mitak tapau makan malam? Adoilaaa...Sekali sekala datang rumah mertua tu masak la..Bagi mertua rasa air tangan menantu..kan manis..Janganlah jadi western sangat..Main oder maid jer kan...

6. Save cost and save time..Haa ni untuk isteri yang perasan elite..memanjang ja nak makan luar kan..yang si suami telan air liur..Bila waiter datang ambil oder, nak makan apa Encik,? yang suami cakap ermmm, bagi saya nasi goreng biasa dan air suam..Waiter tanya: Eh, air kosong ja Encik?..dijawabnya, ya saya ada kencing manis..Ahaksss!!!!
Kesian si suami...


Ok..dah..tulah sebab nya mengapa perempuan kena pandai masak..pandai bersolek pun perlu tapi tak payah la sampai nak buat sarapan kat suami pun nak kena beli kat mamak..Tah apa mamak letak dalam roti pun tak tahu..Bila suami dok ingat mamak..nak lepak mamak 24jam marah pulak kan?

Ok..harap kalian dapat sedikit pengajaran..ehh..tak rugi pun kalau belajar masak..

OK..

Love  yaa..










No comments:

Post a Comment