Tuesday 26 August 2014

Tips: Tenangkan Minda Jangan Streess Jika belum.................Kahwin......... Ada Anak.

Assalamualaikum semua..

Memang menjadi kebiasaan masyarakat kita yang super perihatin mengambil tahu hal masyarakat sekeliling sehingga adakalanya boleh membuat orang lain terasa hati..atau terkecil hati..Lagi-lagi jika bertanyakan hal atau isu sensitif.. Apa yang sensitif sangat tu? Macam-macam la kan.Isu agama..isu nikah kawin dannnnn...........isu pregnant and anak..Betul kan? Sensitif tak?

Situasi 1:
                         "Eh, Milah..lama tak jumpa..dah kawin ke belum? Umur kau dah 30 kan? takkan tak kawin                                 lagi..?Kau jangan memilih sangat Milah...Nanti tak kawin sampai ke tua..Kau tengok                                         aku dah 3 orang anak dah..."


Situasi 2:

                      Eh, Milah..lama tak jumpa..Aku dengar kau dah kawin..dengan Mad Saleh drebar tu ker?                                   Ishhh..awatla hang pi kawin dengan dia tu?..Tak dak masa depan la..Kau kan                                                        dokter?..Tak malu ker?"

Situasi 3:

                    Milah!..dah gemuk kau sekarang..dah ada anak ker? Aku dengar kau belum ada anak lagi..?                            Kesian kau kan...Alaaaa...sabar la Milah (nada sinis)..Tapi dah lama kan kau kawin? dah 2                              tahun dah..           kerrr..kau yang tak nak anak ni..?

Okeh, kalau aku yang jadi Milah..rasanya dah mati dah aku kerjakan budak ni....

Biasalah masyarakat kita terutama sekali Melayu lah kan..suka sangat nak ambil tahu hal orang..Ada yang setengah yang cerdik skit tu..oklah..tanya sekali jer..tapi ada setengah tu..asyik tanya jaa..sampai orang yang ditanya tu dah naik muak.."HAishh..makcik ni asyik tanya benda yang sama jerr.tak  paham kah..aku dah bagitau kan dulu...""#^^$#2!" Haaa...pernah tak anda semua menggunakan dialog di atas? Pernah kan? Sebab aku pun pernah..Ahahahahaha...(perlukah?).

So, aci potong jarilah..mesti ada yang stress kan bila acapkali disoal perkara yang agak sensitip nie...

So, How you gonna to overcome this situation?

So, benda Pertama harus anda sedar adalah..

                   1. Jodoh, rezeki, mati adalah rahsia Allah..tiada siapa boleh persoal..Jika belum kawin, belum                            ada anak selepas beberapa tahun kawin, tak dapat pekerjaan yang diidamkan..semua tu                                adalah dengan kehendak Allah SWT..

                   2. Selepas anda mengerti akan hakikat qadaq dan qadar Allah keduanya, anda perlu berusaha                          kearah nya..Kerana apa? Kerana Allah tidak akan mengubah seseorang HambaNya sehingga                       dia sendiri mengubah dirinya. Cari dan selami dimana silapnya sehingga anda belum                                       berjodoh..belum mendapat anak..atau belum mendapat pekerjaan..Rezeki tidak akan datang                         bergolek tanpa usaha.

                 3. Bila dah usaha..anda perlu bertawakal dan menyerah sepenuhnya kepada Allah..
                     Ingat, doa adalah kunci utama segala usaha..Di samping berusaha anda juga perlu                                          berdoa..DOa lah selalu..sepenuh hati..sepenuh hati...sepenuh hati..

4. Cari punca anda stress..Adakah sebab suami atau isteri anda terlalu mendesak? Adakah Ibu bapa anda mendesak? JIka ada suara suara yang mendesak, balas sahaja dengan berkata

" Saya sedang berusaha".Mintak anda jua tolong mendoakan..buat saya"

5.. Jika mereka masih lagi mendesak dan bertanya..Balas saja dengan "Senyuman"..dan berdiam diri dan berlalu saja...Sebab bagi saya mereka ini sengaja dan sengaja tidak mahu faham keadaaan kita..

6. Selalulah menasihati dri kita sendiri..katakan pada diri.."Aku sudah berusaha dan aku serahkan segalanya pada Allah"..YA Allah sesungguhnya aku berserah kepadaMU.."

7. BAnyakkan mengingati Allah..zikir dan selawat..membaca Al Quran..nescaya anda akan dijauhi rasa Stress..

Semoga tips ni memberi sedikit manfaat..


Love Ya..






3 comments:

  1. hehehe. sy dulu bila dapat soalan cenggini, rasa cam nak hempuk je si penanya tu. tapi alhamdulillah, masih boleh bersabar. agaknya kalau ditanya soalan2 ni time tengah serabut, nak kena maki jugak la kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehheee...saya pun rasanya..tq sudi baca.

      Delete
  2. hehehhee...manusia ni banyak ragam kan.? Anyway thanks farhana sudi komen..

    ReplyDelete