Friday 17 October 2014

Tanda Jiwa Yang Tunduk kepada Allah SWT



Assalamualaikum semua, secebis peringatan dan renungan buat semua muslimin..


Sekiranya kamu bertemu seseorang, maka lihatlah kelebihan yang ada padanya dan katakanlah kepada dirimu:

 “Mudah-mudahan jadilah dia di sisi Allah lebih baik daripada aku dan semoga Allah mengangkat darjatnya”.

Sekiranya kamu bertemu seseorang yang lebih muda daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:

“Dia belum lagi menderhakai Allah, tetapi aku lebih banyak menderhakai Allah. Tidak ragu lagi dia lebih baik daripada aku”

Sekiranya kamu bertemu seseorang yang lebih alim daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:

“Dia telah diberi Allah apa yang aku tidak dapat, dan dia lebih mengetahui apa yang tidak aku ketahui”

Sekiranya kamu bertemu seseorang yang jahil daripada kamu, maka katakanlah kepada dirimu:


Dia ini menderhakai Allah kerana kejahilannya, sedangkan aku derhaka kepada Allah dalam keadaan aku mengetahui dan aku tidak tahu bagaimana kesudahanku”

                                                                                            Syeikh Abd Kadir al-Jailani...

Sedutan hasil tulisan DR Afendi


Love Ya.


2 comments:

  1. :)
    iman kita kadang naik kadang turun.
    tanda iman manusia sangat lemah.
    gud sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..Huhuhu..sedih saya bila direnungkan diri sendiri..

      Delete